návrat na schému
Tímová práca
Východiská

Na zabezpečenie starostlivosti o 20 a viac detí je potrebný viac ako len jeden dospelý. Jedna osoba nemôže splniť v rámci všetkých predmetov všetky požadované nároky a nemôže ani sama zvládnuť starostlivosť o všetky deti.

Vo väčšine škôl pripadá na jednu triedu viacero dospelých osôb, avšak nie vždy sú šťastlivo rozdelené úlohy medzi nimi. V triede býva len jeden učiteľ, pričom ak má dieťa problematické správanie, je poslané k terapeutovi (školský psychológ). Niekedy je výhodnejšie mať v triede asistenta na plný úväzok, namiesto toho, aby sme problemové deti odtŕhali od skupiny a posielali jednotlivo k terapeutovi.

Je veľa ľudí, ktorí by radi so školou spolupracovali, pokiaľ by sa pre nich našla vhodná príležitosť (dôchodcovia, mamičky, učni, praktikanti, civilkári).

Mať v triede k dispozícii navyše ďalšiu dospelú osobu, môže byť pre učiteľa aj výzva. Vyžaduje si to vzájomnú dohodu, úprimnosť k sebe samému a prácu na budovaní spoločného vzťahu.

Prepojenia

Individuálna práca s deťmi je jednoduchšia, ak môže ponuku zabezpečovať viacero dospelých.

Šanca na to, aby sa vytvoril medzi dieťaťom a niektorým dospelým kvalitný vzťah, sa zvyšuje s počtom dospelých, ktorí sú deťom k dispozícii.

Odborné vedomosti môžu byť kvalitnejšie sprostredkované, pokiaľ ich výučbu zabezpečuje viacero učiteľov. Každý z nich má totiž prirodzene svoje obľúbené predmety, svoj jedinečný štýl učenia ako aj osobné poznatky.

Tímovú prácu môžeme rozvíjať v zmiešaných triedach, kde starší žiaci vysvetľujú látku mladším. Ak musia byť triedy vekovo rozdelené, nechávame deti vysvetľovať si preberanú látku medzi sebou.

Ako na to?
Malé kroky

Optimalizovanie súčasnej situácie: Neustále je potrebné zlepšovať spoluprácu s odborníkmi, asistentmi, či terapeutmi. Terapeut môže napríklad prísť do triedy a pracovať s cieľovou skupinou, namiesto toho, aby pracoval s jednotlivcami izolovane od triedy. Asistenti môžu byť veľmi nápomocní najmä počas dlhších časových blokov, kedy si deti môžu sami zvoliť, akými činnosťami sa budú zaoberať. Remeslá by mali byť dobrovoľné, deti by mali mať možnosť zvoliť si, či chcú pracovať pri remeselníkovi alebo si chcú so svojim časom v triede voľne naložiť. Triedu možno zapájať do projektov atď..

Stredne veľké kroky

Priniesť do škôl pomoc dobrovoľníkov: Existujú rôzne projekty s dôchodcami, ktorí prichádzajú do školy a čítajú si s deťmi, mamičky môžu ponúknuť kurzy varenia alebo môžu počas projektového týždňa pomáhať so šitím kostýmov/dobového odevu, oteckovia môžu poskytnúť tréning futbalu, prípadne môže byť raz týždenne realizovaná iná pomoc

Veľké kroky

Dosiahnuť zmenu v systéme: Študenti pedagogiky by mali mať možnosť chodiť počas štúdia pravidelne a dlhodobo do niektorej triedy. Tu by pomáhali a zároveň by sa pritom naučili veľké množstvo vecí a získali by skúsenosti, ktoré im chýbajú. Takýto asistenti by mali mať oficiálne pozície (opatrovateľky, osobné pedagogické posily....). Asistent v mnohých prípadoch dokáže nahradiť samostatné terapie žiakov

Ďalšie zdroje informácií

~~~



návrat na schému