návrat na schému
Priestor pre demokratické spolužitie
Východiská

Demokratické spolužitie si vyžaduje tréning

V dnešnej dobe sú rodiny veľmi malé, dôsledkom čoho je fakt, že deti nie sú zvyknuté na život vo veľkých skupinách.

Na spoločný život s inými deťmi potrebujú žiaci iné schopnosti ako sú tie, ktoré potrebujú na život s rodinou. A tieto schopnosti môžu získať práve v škole

Je potrebné zakaždým znovu a znovu diskutovať o pravidlách spoločného nažívania, a interpretovať jednotlivé situácie. Vo všeobecnosti však môžeme sumarizovať niekoľko pravidiel, ktorých dodržiavanie je dôležité pri spoločnom nažívaní v škole: zaobchádzať s druhými s rešpektom, neubližovať druhým, nerušiť druhých a upratať si po sebe vždy veci, s ktorými som pracoval

Správanie sa s rešpektom má niekoľko línií: je potrebné aby ho dodržiavali nielen deti medzi sebou, ale aby sa dodržiavalo aj zo strany detí smerom k dospelým a naopak, zo strany dospelých k deťom.

Prepojenia

Sociálne kompetencie sa dajú získať len spoločným spolužitím s ostatnými.

K sociálnym interakciám môže dochádzať skôr počas časových blokov. Čím viac je deň kontrolovaný dospelými, tým menej priestoru majú deti na to, aby si osvojili sociálne zručnosti.

Každý z nás, pokiaľ je posilnený dobrými vzťahmi, je schopný pracovať na vlastnom správaní a dokáže prijímať aj spätnú väzbu.

Ako na to?
Malé kroky

Rozhovor s rešpektom a s úprimnosťou, nech už je akéhokoľvek typu (individuálny alebo skupinový) je základom demokratického spolužitia.

Stredne veľké kroky

Tabuľa sťažností: Je dobré mať tabuľu, prípadne nejaký panel, či vyhradenú plochu na písanie, kam môžu deti zapísať krivdy, ktoré im boli spôsobené. Už pri samotnom procese písania neprávosti sa spúšťa proces, ktorý môže pomôcť konflikt vyriešiť. Niekedy je k riešeniu potrebný rozhovor, inokedy diskusia v širšom pléne. Zaznačená krivda, alebo konflikt, sa z tabule zmaže hneď ako dôjde k jeho vyriešeniu.

Plénum: Každý týždeň realizujeme v našej škole okrúhle plénum, ktoré slúži na reflektovanie uplynulého týždňa. Pokiaľ niekto chce upozorniť na pekné udalosti či zdôrazniť niektoré pekné zážitky, ktoré sa v danom týždni udiali, môže na ne poukázať tým, že si vezme napríklad maketu hviezdy, ktorou symbolicky upozorní na zážitok, slovne ho spomenie a hviezdu položí do kruhu. Na týždňovom pléne sa môžu mazať aj krivdy, ktoré ostali na tabuli sťažností, prípadne sa môže jeho čas využiť na riešenie konfliktov, pri ktorých je potrebná prítomnosť celej skupiny.

Náprava / vyvodzovanie dôsledkov: V skupine ľudí dochádza vždy z času na čas k porušovaniu pravidiel a k prekračovaniu hraníc. Aby sa dalo dlhodobo v skupine fungovať, je potrebné, aby sa chyby vždy napravili a aby došlo aj k vyvodeniu dôsledkov pre toho, kto poruší pravidlá. Nápravou alebo odškodnením za krivdu, či porušenie pravidla, môže byť napr. to, že dieťa ktoré je zaň zodpovedné uprace nejaký priestor za žiaka, ktorému krivdilo. Za porušenie istých hraníc môže byť vyvodený aj taký dôsledok, že dieťa sa bude musieť riadiť obmedzeniami počas voľno časových aktivít.

Veľké kroky

Vedúci skupiny: Každý týždeň si skupina volí vedúceho, ktorý plní špeciálne úlohy (okrem iného napr. zvoní na prestávku). Pri niektorých konfliktoch môže vedúci skupiny zastúpiť napríklad dospelých, ktorí sa konfliktom začnú zaoberať až vtedy, keď sa ho nepodarilo úspešne vyriešiť medzi deťmi. Na konci týždňa dáva skupina vedúcemu spätnú väzbu o tom, ako sa zhostil svojej funkcie.



návrat na schému