návrat na schému
Menej je viac
Východiská

Školské rozvrhy sú preplnené. Deti na základných školách majú neraz počas dňa toľko riadených hodín, ako univerzitní študenti.

Cvičenia ako také sú dôležité a dobré, ale do istej miery sa dá dosiahnuť viac aj s menším úsilím. Dôležitú úlohu tu však zohráva naša pedagogická sloboda. Úlohou pedagógov je v prvom rade ponúknuť zmysluplné vyučovanie – prioritou by rozhodne nemalo byť dodržiavanie rozvrhov.

Učebnice obsahujú pre mnohé deti priveľa látky, obzvlášť keď musí byť táto látka sprostredkovaná spôsobom uvedeným v učebnici. Práve na tomto mieste je dôležité nájsť odvahu redukovať a stanoviť si, čo je natoľko dôležité, aby to robili všetci žiaci, a čo môže byť ponechané len na báze dobrovoľnej (viac o tejto problematike nájdete v preklade článku Tlak na výkonnosť je príliš veľký od švajčiarskeho detského lekára R.Larga).

Dnešné učebné plány toho umožňujú pomerne veľa – deti môžu dosiahnuť ciele stanovené v učebných plánoch aj inými metódami ako len pomocou učebníc, študijných textov či písomných úloh.

Prepojenia

Ak pedagóg zredukuje rozvrh, získa čas, ktorý môžem využiť na individuálnu prácu alebo môže vytvoriť priestor pre časový blok, kedy si budú môcť žiaci sami zvoliť, čo chcú robiť.

Ako na to?
Malé kroky

Zjednodušovať učebnice: Dobrá hodina sa dá dosiahnuť aj pomocou zošita a ceruzky – čím viac môžu deti samostatne písať, rozvíjať si tvorivosť, tým je edukačný efekt väčší.

Stredne veľké kroky

Zredukovať rozvrh: Precvičovať si matematiku päť krát v týždni je istotne dobré, no nie je potrebné, aby sa zakaždým preberala nová lekcia či nová téma.

Veľké kroky

~~~



návrat na schému