návrat na schému
Dospelí, ktorí sú prítomní/vnímaví dospelí
Východiská

Výučba je v rukách učiteľa. Z hora mu síce môžu prichádzať príkazy, no v skutočnosti má vplyv v rukách samotný učiteľ (prečítajte si preklad vydareného spracovania "Malý princ u pedagóga" od Helmuta Zöpfla).


Práca pedagóga je vždy v pozornosti jeho okolia, či už to chce alebo nie. Bez ohľadu na to, čo sa v triede deje, vždy bude mať daná udalosť svojich obhajcov i odporcov.

Vyžaduje si to dospelých, ktorí chcú neustále spoznávať nielen iných, ale aj samých seba. Dospelých, ktorí si stoja za svojim, dokážu prevziať zodpovednosť, ale na druhej strane ju aj dokážu odovzdať či už iným dospelým alebo deťom.

Prepojenia

Deti sa najlepšie učia kompetencie pokiaľ sa ich môžu učiť od kompetentných dospelých, ktorí dokážu prevziať sami za seba zodpovednosť (viac info nájdete v príspevku Vlastná zodpovednosť od zakladateľky a riaditeľky Primarie Ursuly Taravella).

Schopnosť byť sám so sebou alebo s inými ľuďmi si vyžaduje Priestor pre demokratické spolužitie, pokoj, nenaplánovaný čas, voľné myšlienky, ako aj čas, v ktorom ja ako učiteľ iba pozorujem alebo sa nechám vtiahnuť do rozhovoru, reflektujem.

Ako na to?
Malé kroky

Pravidelná sebareflexia: Čo chcem sám pre seba? Čo je mojou úlohou ako učiteľa? Pred kým mám strach? Komu sa chcem naopak zapáčiť?

Vedome plánovať čas na pozorovanie: Čo deti v skutočnosti robia, pokiaľ ich necháme samostatne pracovať? Ako hľadajú kontakty medzi sebou? Akú majú náladu?

Stredne veľké kroky

Zmeny v mojom vyučovaní: Čo môžem zmeniť v mojom každodennom vyučovaní, aby sa viac približovalo mojej predstave?

Veľké kroky

Hľadanie súvislostí a spájanie kompetencií: Nachádza sa v tíme viacero osôb, ktoré by chceli skúsiť so mnou takúto novú cestu? Aké sú moje silné stránky, akú úlohu môžem zohrať na tejto novej ceste?



návrat na schému