návrat na schému
Možnosť voľby
Východiská

Každý sa učí najlepšie vtedy, keď sa o danú tému zaujíma (viac info nájdete v rozhovore s Prof. Dr. Geraldom Hutherom Učenie sa nadšením)


Keď som ako učiteľ postavený pred úlohu umožniť deťom voľbu, musím byť aktívny a musím prevziať zodpovednosť za to čo učím

Prepojenia

Schopnosť rozhodnúť sa je dôležitá kompetencia.

Učenie odborných predmetov môže byť udržateľné len vtedy, ak mňa ako učiteľa daný odbor aj naozaj zaujíma.

Vhodne pripravené prostredie a tímová práca uľahčujú zavedenie „možnosti voľby“ do vyučovania.

Dlhšie časové bloky pri výučbe predmetov počas dňa, prípadne počas týždňa, rozširujú žiakom spektrum možností slobodného výberu.

Čím sú možnosti výberu otvorenejšie, tým viac je potrebné zaviesť novú definíciu toho, čo to znamená učiť sa. Deti si nevyberajú len aktivity, ktoré nám dospelým pripadajú najvhodnejšie (ako v básni anonymného autora: Keď smiem iba to.)

Ako na to?
Malé kroky

Možnosť voľby v rámci danej témy: Po tom, ako sú žiaci spoločne uvedení do niektorej z tém, majú možnosť si získané poznatky precvičiť a prehĺbiť prostredníctvom rôznych aktivít, z ponuky ktorých si môžu slobodne vybrať. Napr. ak si chcú precvičiť násobilku, môžu sa rozhodnúť pre hru s kockami, kartami, alebo sa hrať s loptou, vyplniť si pracovný list a pod

Stredne veľké kroky

Možnosť voľby v rámci všetkých predmetov: V určenom čase majú deti možnosť vybrať si spomedzi všetkých predmetov. Dieťa má možnosť určiť si samo, kedy sa bude v rámci tohto vymedzeného času venovať matematike, jazyku a kedy iným predmetom. Nápomocné môžu byť v tomto týždenné rozvrhy, ktoré si deti vytvárajú samé, ale aj týždenné ciele, ktoré sú vytvárané spolu s učiteľmi, školské denníky, rozhovory, coaching, mriežka kompetencií...

Veľké kroky

Možnosť voľby v rámci všetkých učebných aktivít: Deti majú v závislosti na možnostiach, popri štandardných predmetoch aj možnosť rozšírených aktivít: Môžu napr. variť, hrať futbal, spoločenské hry, divadlo, rozprávať sa, môžu sa hrať na trampolíne alebo jazdiť na kolobežke. Aj v tomto prípade môžeme využiť týždenné plány, ktoré si deti pripravujú sami, týždenné ciele, ktoré sú vytvárané spolu s učiteľmi, školské denníky, rozhovory, coaching, mriežku kompetencií

Ďalšie zdroje informácií

~~~



návrat na schému